Aquest dilluns ens passejarem per Castelló per veure les obres exposades en els diferents indrets representatius de la vila. Tal com deia, en una anterior entrada d'aquest bloc, una de les sorpresas agradables va ser el Museu Medieval de la Cúria-Presó. Allà precisamen coincidirem amb Jordi Canet, el director del Museu, qui ens indicà que en acabar hi havia un concert de música medieval a la Casa Fages.
Així que, després del recorregut, ens dirigirem a la Casa de Fages de Climent i allà vàrem tenir ocasió de sentir el recital que va anar a càrec d'Antoni Madueño.
Tal i com m'ha explicat el propi Madueño:
"El contingut del concert s'emmarcava en les Jornades Europees del
Patrimoni, i era un complement a l'activitat que es realitzava al nou Museu
de la Cúria-Presó de Castelló d'Empúries, presentada pel seu director, en Jordi
Canet. En aquest sentit vaig triar un seguit de peces representatives de la
temàtica del Museu i també de la història de Castelló.
A la primera part vaig interpretar obres dels trobadors del segle XII i
XIII: trobadors occitans, un exemple particular del rei i trouvère Ricard Cor de
Lleó, Ja nuls oms pris, cant que va compondre mentre era presoner en
tornar de la Croada, i cants de la lírica galaico-portuguesa, concretament
algunes cantigas de amigo de Martin Codax, relacionades amb el mar, motiu
que apareix representat als murs de la presó de Castelló d'Empúries.
A la segona part del concert vaig presentar l'estrena de tres cants jueus
molt particulars. La música jueva antiga que coneixem ens ha estat transmesa per
tradició oral. Tanmateix els únics exemples conservats fins ara amb notació de
l'època van ser composats per un monjo cristià convers al judaisme, Ovadiah,
anomenat el Prosèlit normand. Es tracta d'un personatge nascut a finals
del segle XI al sud d'Itàlia, descendent de nobles normands que s'hi van
desplaçar com a mercenaris. Corprès per les matances de jueus perpetrades pels
croats, i seguint l'exemple d'altres conversos com el bisbe de Bari, Ovadiah va
abraçar la fe jueva i va viatjar per la Mediterrània fins a Alep, Damasc i
Bagdad. Fou segurament a Egipte on va morir, i allà van aparèixer a començaments
del segle XX, els pergamins que han conservat les seves obres, en un dipòsit a
la Genizà del Caire.
Les tres peces, incompletes, són de temàtica religiosa. La primera és un
cant a Moisès, la segona una reflexió sobre la incapacitat humana de conèixer,
i la darrera una lletania que recull versos de l'antic testament. Es tracta
d'una música de gran profunditat i lirisme, bells exemples de la confluència de
la formació monàstica d'Ovadiah i de la tradició jueva."
Tot va resultar molt interessant el concert i, sobretot, les explicacions històriques!!
La Sala Gòtica de Castelló (Fot. Inés Padrosa) |
El grup d'artistes que exposaven al convent de santa Clara (Fot. Inés Padrosa) |
Solanilla, Ansón i sra., Inés Padrosa i José Luis Torres. |
Antoni Madueño en el moment de l'actuació (Fot. Inés Padrosa) |
Antoni Madueño interpretant una de les cançons jueves |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada