dissabte, 30 de novembre del 2019

Josep Joli Blanch - Diari de Girona



Quan vaig saber que l'amic Josep Joli ja no es trobava entre nosaltres, no vaig dubtar en deixar unes paraules per escrit que avui surten publicades al Diari de Girona.

Josep Joli. Fot. extreta del Diccionari biogràfic de l'Alt Empordà 
Inés Padrosa (2009).



Mauné i els seus Dinamics. Gadea, Mauné, Pomés, Puig i Josep Joli (Arx. part. Josep Joli) 


Jordi Molina, Inés Padrosa, Rafel Blanch i Josep Joli. Peralada, 2016. (Fot. José Luis Torres)

dimarts, 26 de novembre del 2019

Luis Bardón, el savi dels llibres



Luis Bardón va introduir-se en el negoci de llibreter de la mà del seu pare, qui l'havia iniciat l'any 1943. La llibreria es troba situada en el bell mig de Madrid, al costat de les "Descalzas Reales".

Des de la capital d'Espanya van proveir de llibres a la major part dels bibliòfils del país i l'estranger.
Qui volia exemplars antics i en perfecte estat sabia que ho podia trobar a la Librería Bardón i, cas que no tingués el que un cercava, faria el possible per aconseguir-ho!

La Casa Bardón va proporcionar llibres de primeríssima qualitat a Miquel Mateu, entre els quals podem esmentar una bona part de la col·lecció d'Executòries de Noblesa que avui dia disposa de 800 exemplars. Era tal la confiança que es tenien que, si sabia que el tema o l'exemplar podia interessar a Miquel Mateu, els hi enviava per examinar-los.
Però no tan sols van ser títols d'aquesta col·lecció els adquirits per Miquel Mateu a Bardón, també hi ha items de la Col·lecció Cervantina i d'altres destacats en el món de la bibliofília. Alguns d'ells sabem que provenen de la casa Bardón perquè, encara avui, disposen del seu exlibris. 

Luis Bardón, igual que el seu pare, era un cavaller amb un tracte exquisit, i, a més, era un savi. Un tipus de persona que, avui en dia, està "en vies d'extinció".

Fa uns anys vaig tenir la sort de poder parlar amb ell i, fins i tot, ens vàrem cartejar.

Fa uns mesos, en José Luis i jo vam dirigir-nos a la seva llibreria, regentada per dues de les tres filles, Belén i Alicia. Elles són fidels continuadores de la manera de fer de la nissaga Bardón, de la mateixa manera que ho és la seva filla Susana a Delirium Books!

Sabem que és llei de vida, però la seva és una gran pèrdua pel món del coneixement!


El reconegut bibliòfil madrileny Luis Bardón a la seva llibreria, 
meca de tots els amants dels llibres. (Foto extreta d'Uniliber) 

Exlibris de Luis Bardón, pertanyent a un manuscrit
de la Biblioteca del Palau de Peralada.


diumenge, 24 de novembre del 2019

EL Col·leccionisme dels Rocabertí. Palau Maricel, Sitges. 8a Jornada del Mercat de l'Art

Divendres, 22 de novembre


Tal i com diu el text que acompanya la 8a Jornada:
"Aquesta Jornada és una iniciativa per aprofundir en l’estudi del col·leccionisme d’art a Catalunya i intenta desvetllar la curiositat sobre els col·leccionistes i sobre els seus lligams amb el mercat de l’art, una problemàtica que ha estat molt poc analitzada per la historiografia, fins i tot la més recent. La trobada es realitza novament a Sitges, on dos dels seus espais patrimonials més importants representen dues importants fites de la història del col·leccionisme al nostre país: el Cau Ferrat de Rusiñol i Maricel de Charles Deering.
La donació de la col·lecció d’art de Santiago Rusiñol a la seva mort l’any 1931 no va ser la primera rebuda als museus de Catalunya, l’havien precedit Camil Fabra Marquès d’Alella el 1902, Enric Batlló i Batlló el 1914, Josep Font i Gumà el 1922, o Emili Cabot i Rovira el 1924, entre d’altres que també podríem citar. Rusiñol sí va ser però el primer en llegar-nos el conjunt dels seus afanys, el Cau Ferrat, on el contingut i el continent es presenten -i han perdurat!- en una perfecta simbiosi. Fou el primer en oferir-nos un espai de col·leccionista. Han vingut altres després: Marés, Pérez Rosales, Deu, Abelló, Godia, Mascort, Daurella, Sorigué, Bassat o Vila Casas. D’altres s’han perdut en el camí, com ara el mateix Maricel de Deering.
El museu de col·leccionista és una tipologia singular que ens acosta de forma directa a la intensa activitat del seu creador en la troballa i el rescat de les peces en el mercat de l’art. El seu estudi ens pot donar informació molt valuosa sobre l’evolució del gust i sobre les actituds envers els objectes del passat."

Ponents:
Eduard Vallès del MNAC de Barcelona va parlar de la col·lecció d'art català de Picasso, Inés Padrosa i Jaume Barrachina del col·leccionisme dels comtes de Peralada, Victòria Solanilla de l'art precolombí a les col·leccions públiques catalanes, Josep Capsir del Museu del Disseny de les col·leccions de Joan Artigas-Alart, Laia Soler del col·leccionista Manuel Rocamora Vidal, Núria Poch de la Fundació Bassat i Ricard Bru de la col·lecció de l'escultor Eudald Serra.

De mica en mica els germans Rocabertí-Dameto, comtes de Savallà, comtes de Peralada, vescomtes de Rocabertí, marquesos d'Anglesola i marquesos de Bellpuig, tindran el lloc que els correspon.
Des de fa uns anys que he procurat donar a conèixer la gran tasca que van dur a terme a Peralada tant artística com cultural.
La primera aportació va ser el 1990 amb la història de la cobla-orquestra "La Principal de Peralada".
Però ha estat des de l'any 2011, després de les reiterades visites a l'Arxiu del Regne de Mallorca, lloc on es preserva el seu arxiu que he pogut aprofundir molt més en la seva personalitat i actuacions.
Primer va ser a l'exposició, a la Biblioteca de Palaci, de "Jardins de paper" (2011), on vaig poder mostrar les cartes escrites per François Duvillers, l'arquitecte-jardinista dissenyador del Parc del Castell de Peralada.

L'any següent amb l'exposició  titolada "Els comtes de Peralada & Mallorca" (2012), més endavant amb articles diversos. Una de les grans aportacions va ser la monografia "La reforma de l'església del Carme" (2017), en la qual es va poder comprovar el grau d'implicació en les reformes del convent i església del Carme  i els encàrrecs als millors artistes de la ciutat comtal: Gerònim Granell, August Font o bé el vitraller Antoni Rigalt, així com estrangers és el cas del millor mosaicista italià de Sequals de Friuli: Gian Domenico Facchina, i el també mosaicista de Sequals establert a Barcelona: Luigi Pellarin.

A més de les publicacions també he d'afegir conferències, comunicacions i presentacions diverses. Així, per exemple, l'any 2012 amb la participació en el Simposi sobre Jardins, organitzat a Peralada; el 2013, la conferència sobre "Viatges i viatgers"; el 2016, la participació a les Jornades de la Imatge, organitzades pel CRDI de Girona, amb "Los Rocabertí, nobles catalanes, fotógrafos y protectores del incipiente arte fotográfico"; el 2017, convidada per l'ICEA (Institució Catalana d'Estudis Agraris) a la V Tarda de Jardins i Jardiners amb "Els jardins del Castell de Peralada" que va tenir lloc a la sala Prat de la Riba de l'IEC, i el 2018 amb "L'arxiu fotogràfic de Palaci", en son un resum. 

El 28 d'octubre de l'any passat vaig tenir l'honor de pronunciar la conferència al Círculo Mallorquín de Palma de Mallorca: "Mallorca en el Castillo de Peralada. O cómo vestir un Palacio en el s. XIX".
Conferència que la Reial Acadèmia Mallorquina d'Estudis Genealògics i Heràldics ha tingut a bé publicar en les seves Memòries, aparegudes el juny d'enguany.

I, el divendres, vaig presentar aquestes novetats a Sitges.

Laia Soler, Victòria Solanilla, Núria Poch, Ignasi Domènech, Inés Padrosa, Jaume Barrachina, Josep Capsir, Pere Izquierdo, Ventura Bassegoda i Eduard Vallès.
Inés Padrosa i Ignasi Domènech.



Inés Padrosa, Ignasi Domènech i Jaume Barrachina.




dijous, 21 de novembre del 2019

Miquel Mateu i el Rotary Club de Barcelona


 Aquesta setmana convidada per la Junta del Rotary Club de Barcelona he tingut l'honor de parlar d'un dels rotaries més destacats al llarg de la seva història: Miquel Mateu Pla (1898-1972).
Aquest proper 2020 el Rotary Club de Barcelona celebrarà els "100 anys".



Un moment de la intervenció (Fot. J.Luis Torres)
Un moment de la intervenció (Fot. J.Luis Torres)

Acompanyada del president, el sr. Pere Mateu i el secretari de la institució. 


José Luis Torres, sr. Miquel Vilaseca, ex president, Inés Padrosa i el secretari. 


diumenge, 10 de novembre del 2019

Vestits de Carmen Mateu a "100 anys de Glamur" al Museu de Mallorca


El dijous 31 d'octubre vàrem tenir l'oportunitat d'assistir a la inauguració de l'exposició "100 anys de glamur" comissariada per Jordi Casamartina i Ismael Núñez.
La presentació va anar a càrrec de la directora del museu Ma Gràcia Salvà i dels comissaris, i els acompanyaren representants del Govern Balear.
L'exposició, integrada a les sales del Museu de Mallorca, està basada en una selecció de vestits de la important col·lecció barcelonina d'Antoni de Montpalau. En ella s'hi poden veure dos peces (un vestit i un abric, ambdòs de còctel), que Carmen Mateu va donar a la dita col·lecció, tots dos són del modisto Balenciaga.
Carmen Mateu va ser una de les dames que es va distingir per vestir amb una gran elegància. A l'exposició de la Biblioteca del Castell de Peralada hem dedicat una estança a aquesta faceta. S'hi poden veure quatre vestits. Tots ells importants en el decurs de la seva vida. Els modistos foren Pertegaz, un deixeble seu, la firma Tothom (=Marta Rota) i Balenciaga!
L'exposició romandrà oberta fins el 15 de desembre. Si algú va a Palma pot aprofitar per veure-la i, de passada, veure el museu!!







Vestit de seda de Cristóbal Balenciaga. Barcelona, c. 1963. Sarja de seda estampada.
Donació de Carmen Mateu de Suqué. Col·lecció Antoni de Montpalau.




Abric de còctel de Cristóbal Balenciaga. Barcelona, c. 1963. Teixit acanalat de seda.
Donació de Carmen Mateu de Suqué. Col·lecció Antoni de Montpalau.





dimarts, 5 de novembre del 2019

"Els joiers Cabot i la Creu gòtica de Peralada"

Nou article al Butlletí de Peralada. En aquesta ocasió tracta de la restauració duta a terme pels orfebres barcelonins Cabot.

"Els joiers Cabot i la Creu gòtica de Peralada", I. Padrosa,
Butlletí Municipal de Peralada, núm 61 (2019), pàgs. 134-139.

"Els joiers Cabot i la Creu gòtica de Peralada", I. Padrosa,
Butlletí Municipal de Peralada, núm 61 (2019), pàgs. 134-139.


"Els joiers Cabot i la Creu gòtica de Peralada", I. Padrosa,
Butlletí Municipal de Peralada, núm 61 (2019), pàgs. 134-139.


"Els joiers Cabot i la Creu gòtica de Peralada", I. Padrosa,
Butlletí Municipal de Peralada, núm 61 (2019), pàgs. 134-139.

"Els joiers Cabot i la Creu gòtica de Peralada", I. Padrosa,
Butlletí Municipal de Peralada, núm 61 (2019), pàgs. 134-139.


"Els joiers Cabot i la Creu gòtica de Peralada", I. Padrosa,
Butlletí Municipal de Peralada, núm 61 (2019), pàgs. 134-139.