diumenge, 24 de novembre de 2019

EL Col·leccionisme dels Rocabertí. Palau Maricel, Sitges. 8a Jornada del Mercat de l'Art

Divendres, 22 de novembre


Tal i com diu el text que acompanya la 8a Jornada:
"Aquesta Jornada és una iniciativa per aprofundir en l’estudi del col·leccionisme d’art a Catalunya i intenta desvetllar la curiositat sobre els col·leccionistes i sobre els seus lligams amb el mercat de l’art, una problemàtica que ha estat molt poc analitzada per la historiografia, fins i tot la més recent. La trobada es realitza novament a Sitges, on dos dels seus espais patrimonials més importants representen dues importants fites de la història del col·leccionisme al nostre país: el Cau Ferrat de Rusiñol i Maricel de Charles Deering.
La donació de la col·lecció d’art de Santiago Rusiñol a la seva mort l’any 1931 no va ser la primera rebuda als museus de Catalunya, l’havien precedit Camil Fabra Marquès d’Alella el 1902, Enric Batlló i Batlló el 1914, Josep Font i Gumà el 1922, o Emili Cabot i Rovira el 1924, entre d’altres que també podríem citar. Rusiñol sí va ser però el primer en llegar-nos el conjunt dels seus afanys, el Cau Ferrat, on el contingut i el continent es presenten -i han perdurat!- en una perfecta simbiosi. Fou el primer en oferir-nos un espai de col·leccionista. Han vingut altres després: Marés, Pérez Rosales, Deu, Abelló, Godia, Mascort, Daurella, Sorigué, Bassat o Vila Casas. D’altres s’han perdut en el camí, com ara el mateix Maricel de Deering.
El museu de col·leccionista és una tipologia singular que ens acosta de forma directa a la intensa activitat del seu creador en la troballa i el rescat de les peces en el mercat de l’art. El seu estudi ens pot donar informació molt valuosa sobre l’evolució del gust i sobre les actituds envers els objectes del passat."

Ponents:
Eduard Vallès del MNAC de Barcelona va parlar de la col·lecció d'art català de Picasso, Inés Padrosa i Jaume Barrachina del col·leccionisme dels comtes de Peralada, Victòria Solanilla de l'art precolombí a les col·leccions públiques catalanes, Josep Capsir del Museu del Disseny de les col·leccions de Joan Artigas-Alart, Laia Soler del col·leccionista Manuel Rocamora Vidal, Núria Poch de la Fundació Bassat i Ricard Bru de la col·lecció de l'escultor Eudald Serra.

De mica en mica els germans Rocabertí-Dameto, comtes de Savallà, comtes de Peralada, vescomtes de Rocabertí, marquesos d'Anglesola i marquesos de Bellpuig, tindran el lloc que els correspon.
Des de fa uns anys que he procurat donar a conèixer la gran tasca que van dur a terme a Peralada tant artística com cultural.
La primera aportació va ser el 1990 amb la història de la cobla-orquestra "La Principal de Peralada".
Però ha estat des de l'any 2011, després de les reiterades visites a l'Arxiu del Regne de Mallorca, lloc on es preserva el seu arxiu que he pogut aprofundir molt més en la seva personalitat i actuacions.
Primer va ser a l'exposició, a la Biblioteca de Palaci, de "Jardins de paper" (2011), on vaig poder mostrar les cartes escrites per François Duvillers, l'arquitecte-jardinista dissenyador del Parc del Castell de Peralada.

L'any següent amb l'exposició  titolada "Els comtes de Peralada & Mallorca" (2012), més endavant amb articles diversos. Una de les grans aportacions va ser la monografia "La reforma de l'església del Carme" (2017), en la qual es va poder comprovar el grau d'implicació en les reformes del convent i església del Carme  i els encàrrecs als millors artistes de la ciutat comtal: Gerònim Granell, August Font o bé el vitraller Antoni Rigalt, així com estrangers és el cas del millor mosaicista italià de Sequals de Friuli: Gian Domenico Facchina, i el també mosaicista de Sequals establert a Barcelona: Luigi Pellarin.

A més de les publicacions també he d'afegir conferències, comunicacions i presentacions diverses. Així, per exemple, l'any 2012 amb la participació en el Simposi sobre Jardins, organitzat a Peralada; el 2013, la conferència sobre "Viatges i viatgers"; el 2016, la participació a les Jornades de la Imatge, organitzades pel CRDI de Girona, amb "Los Rocabertí, nobles catalanes, fotógrafos y protectores del incipiente arte fotográfico"; el 2017, convidada per l'ICEA (Institució Catalana d'Estudis Agraris) a la V Tarda de Jardins i Jardiners amb "Els jardins del Castell de Peralada" que va tenir lloc a la sala Prat de la Riba de l'IEC, i el 2018 amb "L'arxiu fotogràfic de Palaci", en son un resum. 

El 28 d'octubre de l'any passat vaig tenir l'honor de pronunciar la conferència al Círculo Mallorquín de Palma de Mallorca: "Mallorca en el Castillo de Peralada. O cómo vestir un Palacio en el s. XIX".
Conferència que la Reial Acadèmia Mallorquina d'Estudis Genealògics i Heràldics ha tingut a bé publicar en les seves Memòries, aparegudes el juny d'enguany.

I, el divendres, vaig presentar aquestes novetats a Sitges.

Laia Soler, Victòria Solanilla, Núria Poch, Ignasi Domènech, Inés Padrosa, Jaume Barrachina, Josep Capsir, Pere Izquierdo, Ventura Bassegoda i Eduard Vallès.
Inés Padrosa i Ignasi Domènech.



Inés Padrosa, Ignasi Domènech i Jaume Barrachina.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada